یک مسیر کلیدی برای اهداف دارویی که می تواند راهی جدید برای درمان دیابت، سرطان و COVID باز کند

11مه 2021- دانشمندان یک مسیر کلیدی مولکولی را مجسم و بررسی کرده اند که می تواند روزی به درمان التهاب، دیابت، سرطان، بیماری های عفونی و حتی به طور بالقوه COVID-19، کمک کند.

در یک همکاری بین المللی، با حضور محققان دانشگاه کوئینزلند، یک پروتئین کلیدی به نام MyD88 استخراج و مطالعه گردید. محققان دریافتند که این مولکول همان رابط گمشده ی بین گیرنده های سلول ایمنی و پاسخ التهابی بدن است.

پروفسور Bostjan Kobe از دانشگاه کوئییزلند، و همکارانش، چند سال پیش متوجه شدند که شکافی در درک آنچه التهاب را در بدن فعال می کند، وجود دارد.

پروفسور Kobe، گفت: سیستم ایمنی بدن ما التهاب را به عنوان یک اقدام محافظتی هنگام ورود عوامل بیماری زا یا باکتریها به بدن فعال می کند، اما گاهی اوقات این دفاع اشتباهی صورت می گیرد یا آنچنان ادامه می یابد که می تواند نحوه مقابله ی بدن با بیماری را بدتر کند.ما می دانستیم که سیگنال های فرستاده شده از گیرنده های سطح سلول های ایمنی بدن منجر به التهاب در بدن می شود، اما نمی دانستیم که چگونه این اتفاق در سطح مولکولی رخ می دهد. اکنون ما با تحقیقات دقیق توانستیم یک پروتئین فوق العاده مهم به نام MyD88 را شناسایی کنیم . این یک مولکول اصلی سیگنالینگ در مسیرهای ایمنی است که وظیفه آن انتقال پیام از گیرنده های سلول ایمنی برای بدن بمنظور ایجاد پاسخ ایمنی است.

او افزود: در حالی که ایمنی به وضوح برای مبارزه با عوامل بیماری زا مورد نیاز است، اما گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن می تواند باعث ایجاد یک پاسخ التهابی کاذب یا بیش فعال شود حتی وقتی که پاتوژن از بین رفته باشد.

با درک بهتر نحوه مسدود کردن این مسیر، محققان می توانند بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، دیابت، سرطان و حتی COVID-19 را درمان کنند.

دکتر Thomas Ve، از دانشگاه گریفیت گفت: این تحقیق به لطف پیشرفت در تصویربرداری و تجزیه و تحلیل مولکولی به دست آمده است.

دکترVe ، گفت: تا چند سال پیش، تکنیک های معمول مانند "کریستالوگرافی اشعه ایکس" قادر به مطالعه این نوع از پروتئین ها نبودند.در سالهای اخیر برای پیشبرد تحقیقات در این زمینه، فناوری های پیشرفته ای مانند لیزرهایX-ray free electron   و پراش الکترونی میکروکریستال توسعه یافت، که ما در این تحقیق از آنها استفاده کرده ایم. این اولین بار است که از پراش الکترونی میکرو کریستال برای تعیین ساختار یک پروتئین جدید استفاده می شود و این یکی از اولین مطالعاتی است که توانایی این تکنیک های زیست شناسی ساختاری در حال ظهور را با تکنیک های قبلی مقایسه می کند.

او اظهار داشت: در پایان، هر دوی این فن آوری های باورنکردنی اولین تصویر واضح جهانی از این هدف مهم التهابی را به ما ارائه دادند.

این تحقیق در Nature Communications منتشر شده است.این مطالعه ی مشترک توسط گروه های تحقیقاتی پروفسور Kate Stacey، پروفسور Bostjan Kobe، دکتر Yann Gambin  از دانشگاهUNSW ، دکتر Thomas Ve، دکترHongyi Xu (دانشگاه استکهلم) و دکترConnie Darmanin (دانشگاه لا تروب) انجام شده است.

بودجه ی این تحقیقات از سوی شورای تحقیقات استرالیا، شورای تحقیقات ملی بهداشت و پزشکی استرالیا، شورای تحقیقات سوئد، بنیاد نات و آلیس والنبرگ و پروژه توسعه فناوریSciLifeLab ، تامین شده است.

منبع:

https://www.uq.edu.au/news/article/2021/05/drug-target-pathway-could-unlock-treatments-diabetes-cancer-and-covid